Sporttalentprijs 2022

13 februari 2023

Na enkele lege coronajaren werden bij het Sportgala 2022 weer sporttalentprijzen uitgereikt.

De prijs voor het Sporttalent 2022 (van € 750) ging naar de 14-jarige badmintonner Quinn Jens.

Quinn heeft een droom, deelname aan de Jeugd Olympische spelen in 2026 in Dakar. Quinn is op 7 jarige leeftijd begonnen met badmintonnen bij BV Houten. Al snel mocht hij ook deelnemen aan de jeugdcompetitie. Daarnaast nam Quinn aan veel jeugdtoernooien deel, om zo het hele jaar lekker te kunnen badmintonnen. trainingen ging aanbieden voor “talentvolle” kinderen. Hij ging naast de reguliere clubtrainingen in Houten extra talenttrainingen (2 avonden in de week, 2 uur per training) volgen in Almere. Vervolgens mocht hij in Almere bij eredivisieclub RTC-BTF komen spelen, waar ze echter in de ochtend  (van 7 tot 9 uur) trainen. Om van dinsdag t/m vrijdag elke ochtend te kunnen trainen en dat met school kunnen combineren ging hij afgelopen zomer (schooljaar 2022 / 2023) hij naar de Helen Parkhurst school in Almere - na de training kan hij dan direct naar school. Op woensdagavond traint hij bij de Nederlandse Jeugdselectie U15 op Papendal. Al die trainingsarbeid (met ook nog de reguliere clubtrainingen en krachttraining) zijn niet voor niets: in de afgelopen 2 jaar heeft Quinn een aantal internationale toernooien gespeeld, waaronder de 8-nations in Frankrijk, de Europese Jeugdkampioenschappen op Ibiza, toernooien in Luxemburg, België en Estland. Quinn is in 2022 tweede geworden bij de Nederlandse Jeugdkampioenschappen U15, in zijn single en dubbel. Inmiddels is Quinn begonnen met een traject voor kwalificatie voor de Jeugd Olympische Spelen in Dakar in 2026.

Deze enorme inzet om zijn talent optimaal tot uiting te brengen zijn doorslaggevend geweest voor de jury om Quinn uit te roepen tot Sporttalent van het Jaar 2022.

De aanmoedigingsprijs van € 400 (mede mogelijk gemaakt door Lions club Houten) ging naar de 15-jarige worstelaarster CSilla van Os. Zij sport bij Olympia Utrecht, traint 6-8 keer in de week, let op haar voeding en gaat vaak naar het buitenland voor trainingskampen. Ze wint veel prijzen waaronder een aantal medailles op grand prix’. Ze heeft gekozen voor een zwaar voorbereidend traject voor het EK en WK. Zo heeft ze met grote regelmaat een leeftijdsklasse hoger geworsteld om zichzelf uit te dagen. Ze heeft een status van het NOC/NSF en is opgenomen in het selectieteam van Young Lions. Csilla werd Europees Kampioen U15