Sporttalentprijs 2019

3 februari 2020

De prijs voor Sporttalent 2019 (van € 1.250) ging naar de 12-jarige tennisster en padelspeelster Britt du Pree.

Britt combineert tennis en padel op hoog niveau. Britt tennist sinds haar 5de bij de KNLTB in de bondsjeugdopleiding en heeft als enige meisje de status van Nationaal Talent. Binnen het Nationale meisjes team t/m 12 is zij al twee jaar lang een rots in de branding in de enkel en dubbel. Britt is Nederlands jeugd kampioen t/m 12 enkel en dubbel, heeft dispensatie voor nationale toernooien t/m 14 jaar en heeft diverse internationale toernooien gespeeld en gewonnen. Ook bij padel is Britt een uitzonderlijk talent. Ze Nederlands kampioen t/m 14 en is door de bondscoach geselecteerd voor het WK, waar ze het jongste meisje was.

Britt traint 15 uur in de week bij Bogtstra (voormalig Davis Cup Captain) en Kempers Tennis Academy en eens per twee weken op het Nationale Tennnis Centre van de KNLTB te Amstelveen.

Haar talent voor zowel Tennis als Padel, haar onvoorwaardelijke inzet voor de sport sinds haar 5e en haar doorzettingsvermogen zijn doorslaggevend geweest voor de jury om Britt uit te roepen tot Sporttalent van het Jaar 2019.

De aanmoedigingsprijs van € 450 (mogelijk gemaakt door Lions club Houten) ging naar de 14-jarige worstelaarster Réka van Os.

Réka weet al een buitengewone prestatie neer te zetten. Ze is derde geworden op het EK Schoolgirls, waarmee ze de tweede Nederlandse vrouwelijke worstelaar ooit is die een medaille heeft behaald op een Europees Kampioenschap. Naast deze 3de plek op het EK heeft ze afgelopen seizoen op 8 internationale toernooien een podiumplek behaald. Om dat te bereiken traint Réka 7 tot 9 keer in de week, waarvan drie keer voor schooltijd. Haar school werkt goed mee met haar topsport prestaties, maar alle gemiste uren door trainingen en toernooien moeten wel worden ingehaald. Dit vraagt om extra doorzettingsvermogen.

De jury heeft bewondering voor haar passie en inspanningen om te excelleren in het worstelen. De prestaties van Réka zijn opgevallen bij de bondscoach en zij is daarom nu onderdeel van team NL. Réka zal zich verder kunnen ontwikkelen door middel van extra trainingsstages en toernooien en daarvoor ontvangt zij deze aanmoedigingsprijs.