Creativiteitsprijs 2020

15 november 2020

Vanwege de beperkingen van de coronatijd werd de voorjaarsuitdeling 2020 en daarmee ook de uitreiking van de creativiteitsprijs uitgesteld naar het najaar. Op 14 november werden alsnog de Creativiteitsprijs 2020 en de aanmoedigingsprijs Creatief Talent uitgereikt, zij het vanwege de coronamaatregelen niet in een grote bijeenkomst, maar persoonlijk in kleine kring.

Creativiteitsprijs 2020

Simon van Schothorst (15 jaar) begon op zijn twaalfde met dansen, deed na 3 maanden auditie bij het Koninklijk Conservatorium en werd aangenomen. Als leerling van de Dansvakopleiding treint hij dagelijks naar Den Haag waar hij tevens zijn 4 VWO opleiding volgt. Zijn dans straalt klasse, inspiratie en creativiteit uit. Voor zijn nominatie (door Karin Brouwer) stuurde hij een filmpje waarop hij danst op een geheel eigen gemaakte choreografie op een eveneens eigen  creatieve muziekvariatie. De jury was ontroerd en overtuigd, en zag ook duidelijk dat Simons ambitieniveau veel verder strekt dan Houten en omgeving. Kortom, een enorm talent met doorzettingsvermogen, souplesse en beheersing, dat de Creativiteitsprijs van € 1.200 (gesponsord door Theater Aan de Slinger) volledig verdient.

Aanmoedigingsprijs 2020

Voor veel mensen is het niet gemakkelijk hun gevoel te uiten. Anoek Wenting doet dat door verhalen en gevoelens in haar hoofd te vertalen in prachtige tekeningen. De jury werd ontroerd door het portfolio dat zij bij haar nominatie (door oud-winnaar van de creativiteitsprijs Merel Dames) instuurde. Zij is duidelijk nog zoekende naar eigen verbetering en wil door combinatie van digitale fotografie met tekenwerk haar eigen ‘handschrift’ ontwikkelen. De jury hoopt dat Anoek met de toekenning van de aanmoedigingsprijs van € 450 (mogelijk gemaakt door Rotaryclub Houten-Castellum) haar eigen stijl verder kan ontwikkelen en wellicht over een paar jaar nog eens meedingt naar de creativiteitsprijs.

Beide prijswinnaars kregen ter viering ook een OLVB-taart van Taarten.nl uitgereikt.

Besteding van de Creativiteitsprijs 2020: Summercourse

De afgelopen jaren heb ik door corona niet meegedaan aan zomercursussen, maar dit jaar kon het eindelijk weer! Ik heb gekozen om de summer intensive te doen van The Royal Ballet School in Londen. De school zit in Covent Garden en ik woonde die weken intern samen met mensen van de summer intensive. Heel leuk want daardoor werd alles veel intenser. Ook zo fijn: elke dag danste ik 6 uur. De summer intensive duurde 2 weken en in het weekend waren we vrij. Ik had elke dag ballet en verder deed ik pilates, moderne dans, coaching, repertoire, solo's, caractère, stagecraft (wat het acteren is in een ballet), pas de deux en ‘new creation’. Bij new creation hadden we een choreograaf die een stuk met ons ging maken. Ik heb enorm genoten van alle lessen, onder andere omdat we een gezellige groep hadden. We zaten namelijk met 18 jongens, waar een heel aantal super goede tussen zaten. Ik had dus echt iets om me aan op te trekken en ik was mede daardoor gemotiveerder om nóg harder te werken. De docenten waren ook echt fantastisch. Zo had ik les van veel verschillende docenten, waaronder een heel aantal die bij the Royal Ballet hadden gedanst en ik had zelfs een paar lessen van William Bracewell, waarin hij ons solo’s ging aanleren. William Bracewell is een eerste solist op dit moment en hij draait geweldig. Het was super leuk om les van hem te krijgen en ik heb veel geleerd.

Ik heb het gevoel dat ik in twee weken enorm veel heb geleerd en ik ben zeker flink gegroeid. Ik heb door al die docenten weer nieuwe tips en ideeën gekregen waar ik veel mee kan, en omdat ik zoveel les had in klassiek ballet is mijn techniek zeker verbeterd. Ik merk ook dat ik nu, aan het einde van deze cursus, echt enorm goed in vorm ben. En last but not least heb ik ook weer nieuwe mensen leren kennen en heb ik goede vrienden gemaakt. Ik ben heel erg blij dat ik dankzij de Creativiteitsprijs van de OLVB deze summercourse heb kunnen doen en ik heb er veel aan gehad!

Simon van Schothorst