Stichting Keramiek Museum Jungerius

Het Keramiek Museum stelt zich ten doel om tegels, steengoed en aardewerk van de 16de tot de 20ste eeuw voor inwoners en diverse partijen in de regio, zichtbaar te maken, te conserveren en te behouden voor het erfgoed van de toekomst van Zuid-Holland.

Dit doet de Stichting d.m.v. het op (educatief) aantrekkelijke wijze kennis aanbieden van tegels en keramiek, het fungeren als bron van kennis, door het behoud van cultureel erfgoed en overdracht van historisch besef.

Naam Stichting Keramiek Museum Jungerius
Ook bekend als... Het Keramiek Museum
Telefoonnummer 0633797593
E-mail keramiekmuseum@outlook.com
Website http://www.transparante-anbi.nl/Product/Embed/2469

Adres Boergoensevliet 158
Postcode 3082KX
Plaats Rotterdam

Adres Boergoensevliet 158
Postcode 3082KX
Plaats Rotterdam

F. Jungerius - voorzitter
K. Erkamp - secretaris
P. Thomas - creatief brein

Alleen F.Jungerius ontvangt jaarlijks een onkostenvergoeding voor haar werkzaamheden voor de Stichting.
Andere bestuursleden niet.

Dit jaar bestaan we 20 jaar en dat moet worden gevierd. In het najaar zullen diverse activiteiten worden georganiseerd die het museum weer op de kaart moeten gaan zetten.
Denk hierbij aan educatieve projecten voor het basis -en voortgezet onderwijs, maar ook bijvoorbeeld met de Bibliotheek en de Natuurstad Rotterdam

Wederom gestart om het pand te renoveren. Helaas na 1 week tijd zijn de verbouwingen gestaakt wegens onenigheid met de aannemer. Dit heeft geleid tot een rechtzaak. Op 13 februari 2020 zijn wij hiervoor naar de rechter gegaan.

Dit jaar zijn er serieuze plannen gemaakt voor het realiseren van een Bed & Breakfast in het pand waarin de collectie te bezichtigen is.

Combinatie cultureel erfgoed en bed and breakfast komt, naar ons weten, nog niet voor in Nederland

Grote delen van de collectie zijn gefotografeerd en in een bepaalde database gezet zodat er op een later tijdstip digitaal mee kan worden gewerkt.

Heroriëntatie en onderzoek naar thema's. Collectie is verhuisd naar een veilig onderkomen en opnieuw ingedeeld.

Thema's feestvieringen in combinatie met bezoeken aan scholen. Diverse thematische exposities. Op het ogenblik is de Stichting zich aan het heroriënteren op de manier waarop zij haar doelgroep wil blijven benaderen en onderzoekt mogelijkheden om meer de nadruk te leggen op enerzijds conservering/workshops en daarnaast op samenwerking binnen de regio te intensiveren.

In 2015 is het beleidsplan opnieuw gedefinieerd en is de planning voor 2016 uitgezet waarin we een start maken met de benadering van partijen in historische steden en stichtingen die historische panden in beheer hebben ten behoeve van samenwerking op het gebied van thematische educatieve projecten. Tevens gaan we ons oriënteren op interactieve software / blended learning en hoe ons dat kan helpen met educatie.