Het werk dat de instelling doet:

Het Keramiek Museum maakt tegels, steengoed en aardewerk van de 16de tot de 20ste eeuw voor inwoners en diverse partijen in de regio zichtbaar, conserveert en behoudt deze voor het erfgoed van de toekomst van Zuid-Holland. Dit doet de Stichting d.m.v. het op (educatief) aantrekkelijke wijze kennis aanbieden van tegels en keramiek, het fungeren als bron van kennis, door het behoud van cultureel erfgoed (restaureren) en overdracht van historisch besef. De benadering van de markt is voornamelijk thematisch in de educatieve projecten. De samenwerking met de maatschappij wordt gezocht om distributiekanalen te activeren. Alle evenementen zijn open voor iedereen, bij thema’s soms per doelgroep, zonder aanmaak van enige vorm van lidmaatschap.

De manier waarop de instelling geld werft:

De werving van gelden geschiedt door een bijdragen van de vrienden van het museum, door het aanvragen van subsidies per thema / project aan stichtingen, instellingen en bedrijven.

Het beheer van het vermogen van de instelling:

Het beheer van het  vermogen van de stichting wordt door de stichting zelf uitgevoerd en geschiedt op een defensieve wijze bij een bekende bank.

De besteding van het vermogen van de instelling:

Het vermogen wordt besteed aan het uitvoeren van de projecten en het huisvesten van de stichting. Ieder jaar wordt een financieel verslag gemaakt. Alle evenementen worden betaald uit de sponsorgelden, subsidies, fondsen en/of giften en worden georganiseerd voor een zo laag mogelijk budget. De organisatie gaat verantwoordelijk en transparant om met de gelden die beschikbaar zijn. In de financiële boekhouding is precies terug te vinden waar de beschikbare gelden aan worden besteed. Van elk evenement wordt eerst een begroting gemaakt. Geld wordt pas uitgegeven wanneer dit beschikbaar is en een evenement heeft pas doorgang wanneer de begroting sluitend is.