Stichting Etike

Stichting Etike biedt structurele hulp aan de bevolking van Kinshasa (D.R. Congo) door middel van:
Een opvanghuis voor tienermoeders
Educatie en voorlichting
Scholing van moeders en kinderen
Ondersteuning van het ziekenhuis N'Djili (management ondersteuning en bouw van mortuarium)

Naam Stichting Etike
Ook bekend als... Stichting Etike
Telefoonnummer 0653234821
E-mail info@stichting-etike.nl
KvK nummer 501 385 96
RSIN/fiscaal nummer 8225 65 262
Website www.stichting-etike.nl

Adres Hoge Eng Oost 52A
Postcode 3882TN
Plaats Putten

Adres Hoge Eng Oost 52A
Postcode 3882TN
Plaats Putten

Onze publicatie gegevens

Hanno Kiezebrink (voorzitter)
Britt Doppenberg-Dokter (secretaris)
Kumasamba Kabare (penningmeester)

Het was ontzettend fijn dat het reizen in 2021 vaker mogelijk was. Zo hebben er verschillende acties plaatsgevonden, waaronder de acties voor school Kama, voor hen is geld ingezameld om een bibliotheek in te richten en boeken en laptops aan te schaffen. Ook hadden we een actie om geld in te zamelen voor het Kerstdiner in Congo. Alle moeders, kinderen, partners en bestuur waren hiervoor uitgenodigd, dit was een geslaagd samenzijn. Ook de organisatie voor de voorlichtingsbijeenkomsten zijn in volle gang.

2020 heeft in het teken gestaan van de Corona pandemie. Deze pandemie gaat ook Congo niet voorbij. Het reizen naar Congo is om deze reden erg lastig geweest. Toch hebben we het voor elkaar gekregen een aantal keer naar Congo af te reizen om de verhuizing van het Kinshasa huis te begeleiden. Inmiddels hebben vier moeders een partner gevonden waarmee ze zijn gehuwd en inmiddels ook mee samenwonen. Dit geeft de stichting de mogelijkheid om andere tienermoeders op te vangen.

2018 heeft in het teken gestaan van veel onrust en spanningen in Congo ivm de verkiezingen. We hebben ons relatief rustig gehouden dit jaar echter met onze moeders en hun kinderen is het voorspoedig gegaan. Helaas hebben we een van onze moeder moeten verliezen aan een blindedarm ontsteking. Haar zoontje van 9 jaar blijft onder onze voogdij en wij zullen ons over hem ontfermen.

In 2016 hebben we 11 moeders en hun kinderen een gezinsvervangend huis geboden. 4 van de 11 moeders hebben we kunnen begeleiden naar een baan. 10 van de 11 kinderen gaan inmiddels naar het basis onderwijs. Ons lokale bestuur is voltallig in takt gebleven en als lokale stichting zijn we het hele jaar actief geweest m.b.t. de exploitatie van het mortuarium.