Stichting Podium Palisium

Artikel 2 van de akte van oprichting luidt: De stichting heeft ten doel: op het gebied van muziek jong Nederlands toptalent te ondersteunen, podiumervaring op te laten doen en voorts al wat hiermee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord. Het doel van de stichting kan niet zijn het maken van winst.

Naam Stichting Podium Palisium
Ook bekend als... Stichting Podium Palisium
Telefoonnummer 0313 659490
E-mail ruud.vandermeer@planet.nl
RSIN/fiscaal nummer 81.83.51.421
Website Stichting Podium Palisium

Adres Palisiumpark 75
Postcode 6961 KW
Plaats Eerbeek

Adres Palisiumpark 75
Postcode 6961 KW
Plaats Eerbeek

R.C.A. van der Meer, voorzitter
J. Vermeer, lid
E. Dikker Hupkes, penningmeester
J.Enuma, secretaris

Volgens de statuten wil de stichting een podium bieden aan jong toptalent in de klassieke muziek. Daarvoor worden de meest opvallende winnaars van het Prinses Christina Concours (PCC) uitgenodigd. Dit topsegment is immers het meest gebaat bij veel podiumervaring in een vroeg stadium van hun ontwikkeling. Deze toptalenten blijken later vaak de grote namen te zijn in de internationale muziekwereld (Lavinia Meijer, Gwyneth Wentink, Wibi Soerjadi, Hannes Minnaar, Christianne Stotijn, e.v.a. waren laureaat van het PCC).

De jonge talenten (vanaf 12 jaar) die voor de stichting optreden krijgen geen honorarium maar een bescheiden bijdrage in de studiekosten, zoals dat ook bij het PCC gebruikelijk is. De stichting wil voorts uitzonderlijke talenten financieel steunen in b.v. de aanschaf van een instrument.

De stichting wil in de toekomst allereerst een podium blijven bieden aan toptalenten. En als de stichting de middelen daartoe heeft zullen ook in de toekomst uitzonderlijke talenten financieel gesteund worden.

De inkomsten van de stichting bestaan uit donaties en kaartverkoop voor de concerten.

De leden van het bestuur genieten geen beloning voor hun werkzaamheden. Door hen gedane uitgaven voor de stichting worden vergoed. De stichting heeft geen directie of andere medewerkers. Het bestuur voert alle taken uit.

In seizoen '18 / '19 traden 31 jonge musici op bij Podium Palisium. De concerten werden gepresenteerd door de voorzitter van de stichting. Na afloop van de concerten evalueerde hij ook de optredens met de musici. Voorts bracht hij na elk concert verslag uit aan het PCC.
Dit seizoen valt op dat de jonge mensen meer onbekende componisten op hun repertoire namen.
23 sept. Pianoduo met werk van Naeff, Brahms, S. Saëns, Dvorák en
Rachmaninov.
14 okt. piano solo: Bach, Mozart en Grieg; viool en piano: Fiocco en Rieding; piano solo: Bach en Chopin; Strijkkwartet: Haydn en Mendelssohn.
18 nov. Viool en piano: S. Saëns en Tjaikovski; piano solo: Schubert; trombone en piano: Bach en Jongen; viool en piano: Mozart en Van Beethoven.
16 dec. Marimba: Abe, Smadbeck en Sammut; hoorn en piano: Glière, Strauss, Bozza en Lejaeghere; harp: Zabel, Guride en Scarlatti; zang en piano: Schubert, Rossini, Guastavino, Weill en Gershwin.
13 jan. Strijkkwartet en klarinet: Haydn, Mozart, Mendelssohn.
17 febr. Pianotrio: Schumann, Dietrich en Brahms
17 mrt Piano solo: Kodaly, Debussy, Orthel, Chopin en Liszt. Cello en piano: Schumann, Brahms en Van Bdeethoven.

In het seizoen 2017/2018 werden er zeven concerten gegeven. De concerten werden gepresenteerd door de voorzitter van de stichting, Ruud van der Meer, en na afloop met de jonge musici geëvalueerd. Ook informeerde hij de organisatie van het PCC over de verrichtingen van de jongelui en het niveau van de concerten. Van der Meer was in 1967 de oprichter van het PCC en tot 2002 directeur van die stichting.
De concerten:
24 september: contrabas, slagwerk en piano met werk van Chopin e.a.
22 oktober: viool, contrabas, piano-solo, bastrombone en piano- begeleiding met werken van Brahms, Tsjaikovski, Liszt, Schumann en Debussy.
19 november: cello-solo, piano quatre mains met werken van Bach,
Schubert, Saint-Saëns, Rossini en Swerts.
17 december: solo gitaar, cello/piano duo met werk van Rodrigo, Albéniz, Beethoven, Saint-Saëns en Sjostakovitch.
14 januari: hobo, viool, piano met werk van Bach, Andriessen, Brahms, Schumann, Tchaikovski en Bartók.
18 februari: hobo, zang, altviool, harp, piano met werk van Dussek, Marcello, Salzedo, Ten Holt, Schumann en Molique.
18 maart: dwarsfluit/gitaar duo, cello en piano met werk van Castelnuovo-Tedesco, Piazolla, Ravel, Bach en Rachmaninov.

In het seizoen 2016/2017 werden er zeven concerten gegeven. De concerten werden gepresenteerd door de voorzitter van de stichting, Ruud van der Meer, en na afloop met de jonge musici geëvalueerd. Ook informeerde hij de organisatie van het PCC over de verrichtingen van de jongelui en het niveau van de concerten. Van der Meer was in 1967 oprichter van het PCC en tot 2002 directeur van die stichting.
18 september: piano-solo met werk van Bach
16 oktober: piano-solo, viool-piano-duo, cello-piano-duo met werken van Bach, Beethoven, Brahms, Chopin, Schumann, Mozart en Wieniawski.
13 november: piano-solo, viool-altviool-duo, klarinet-piano-duo met werken van Beethoven, Mozart, Mendelssohn, Rachmaninov, Kreisler en Draeseke.
18 december: piano-solo, hobo-piano-duo, altviool-piano-duo,zang-altviool-piano-trio met werken van Beethoven, Moessorgsi,Piaf en Clarke.
15 januari: piano, contrabas, slagwerk met werken van Chopin en Peterson.
12 februari: accordeon en piano-solo met werken van Grieg, Gubaidulina, Solotarjow, Haydn en Schubert
19 maart: piano-viool-cello-trio met werk van Mozart, Suk, Shostakovitch en Mendelssohn.

In seizoen 2015 / 2016 werden er zeven concerten gegeven. De concerten werden gepresenteerd door de voorzitter van de stichting, Ruud van der Meer, en na afloop met de jonge musici geëvalueerd. Ook informeerde hij de organisatie van het PCC over de verrichtingen van de jongelui en het niveau van de concerten. Van der Meer was in 1967 de oprichter van het PCC en tot 2002 directeur van die stichting.
De concerten:
27 september: piano-duo, piano solo, viool/cello-duo en twee dichters met werken van Schumann, Bréval, Mozart, Caplet, Scarlatti en Brahms.
18 oktober: harp, gitaar en saxofoon/piano-duo met muziek van Patterson, Pierné, Albéniz, Glière, Piazzolla, Plekhanov, Gottlieb, Dyens e.a.
15 november: twee solopianisten en marimba met werken van Bach, Mozart, Chopin, Haydn, Tsjaikovsky, Abe, e.a.
13 december: piano solo en viool/piano-duo met werken van Locatelli, Debussy, Ysaye, Saint Saëns en Van Nee.
17 januari: twee solo pianisten met werken van Chopin, Liszt, Strauss, Busoni, Schubert Schumann en Beethoven.
21 februari: piano solo en een trompet/piano-duo met muziek van Mendelssohn, Chopin, Debussy, Haydn en Bizet.
10 april: piano solo en een viool/piano-duo met muziek van Mozart, Bartók, Saint Saëns, Schubert, Massenet, Bach en Chopin.

In seizoen 2014 / 2015 werden er zes concerten gegeven. De concerten werden door de voorzitter van de stichting, Ruud van der Meer, gepresenteerd en na afloop met de jonge musici geëvalueerd. Ook werd de organisatie van het PCC door hem geïnformeerd over de verrichtingen van de jongelui en het niveau van de concerten. Van der Meer was in 1967 de oprichter van het PCC en tot 2002 de directeur van die stichting.
De concerten:
19 oktober: piano solo en een klarinet/piano-duo met werken van o.a. Schumann, Stravinsky, Poulenc, Chopin, Prokofiev en Liszt.
16 november: viool/piano-duo, piano solo, marimba met werken van o.a. Dvorák, Rimsky Korsakov, Skrjabin, Lalo, Grieg, Debussy en Stensgaard.
14 december: viool/altviool-duo, gitaar en piano solo met werken van Albéniz, Mozart, Händel, Bach, Skrjabin en Tárrega.
18 januari: harp en viool/piano-duo met muziek van Mozart, Brahms, Chopin, de Sarasate, Gershwin, Croft, Spohr, Patterson en Mchedelov.
22 februari: piano-duo met muziek van Schubert, Ravel en Stravinsky.
22 maart: cello/piano-duo en cymbalon met muziek van o.a. Bach, Beethoven, Hosokawa, Paganini.

14 oktober: blokfluit, viool, saxofoon + pianobegeleidingen met o.a. Bach, Debussy, Ravel, Mozart
18 november: piano, marimba, viool + pianobegeleidingen met o.a. Bach, Schubert, Chopin, Prokofjev, Paganini
16 december: klarinet, dwarsfluit, accordeon + pianobegeleidingen met o.a. Schumann, Mendelssohn, Sweelinck.

In 2012 werden er zes concerten gegeven door 28 laureaten van het PCC. De concerten werden door de voorzitter van de stichting, Ruud van der Meer, gepresenteerd en na afloop met de jonge musici geëvalueerd. Ook werd de organisatie van het PCC door hem geïnformeerd over de verrichtingen van de jongelui en het niveau van de concerten. Van der Meer was in 1967 de oprichter van het PCC en was tot 2002 directeur van die stichting.

15 januari: pianoduo-4 handig met Rachmaninov en Stravinsky
19 februari: strijktrio en hobo met Mozart en Schubert
18 maart: pianokwartet met Dvorák en Mahler

Financiële verantwoording (per jaar)

Aangezien het concertseizoen van de stichting loopt van 1 juli t/m 30 juni van ieder jaar, hanteren wij een gebroken jaarverslaggeving.

Aangezien het concert seizoen van de Stichting Podium Palisium loopt van 1 juli tot 30 juni van ieder jaar,hanteren wij een gebroken jaarverslaggeving.

Toelichting Financiële verantwoording:
Aangezien het concert seizoen van de Stichting Podium Palisium loopt van 1 juli t/m 30 juni van ieder jaar, hanteren wij een gebroken jaarverslag.
Voor het gedetailleerde verslag zie hieronder.
Voor de concerten die door de Stichting Christina Concours (PCC) worden georganiseerd, wordt BTW gerekend over de bijdrage studiekosten en uiteraard ook over de kosten van het PCC.

Voor het gedetailleerde verslag zie hieronder.

Aangezien het concert seizoen loopt van 1 juli t/m 30 juni van ieder jaar, hanteren wij een gebroken jaarverslag.