Stichting Door Sport Ontspanning

Stichting DSO werd in november 1969 opgericht. De stichting is gevestigd in Weert.

De doelstelling van DSO is om mensen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking, woonachtig in Weert en omgeving, in staat te stellen sporten te beoefenen in een prettige en veilige omgeving.

Het huidige bestuur is stellig van mening dat de activiteiten van DSO in Weert voor de doelgroep in een behoefte voorzien.

Hierbij neemt DSO het standpunt in dat de lesgeldtarieven zo laag mogelijk gehouden dienen te worden, zodat geen toegangsdrempel wordt opgeworpen.

DSO heeft uitdrukkelijk geen winstoogmerk. Momenteel stelt DSO mensen met een beperking in de gelegenheid te zwemmen en paard te rijden.

Het bestuur is niet voornemens andere sporten aan de activiteiten toe te voegen.

Beide activiteiten zijn uitdrukkelijk bedoeld als ontspanning en, door beweging, bevordering van de gezondheid van de deelnemers.

De deelnemers bij DSO beoefenen de beide sporten niet in wedstrijdverband. Bij het zwemmen kunnen deelnemers worden opgeleid om erkende diploma’s te behalen.

Naam Stichting Door Sport Ontspanning
Ook bekend als... Stichting D.S.O.
Telefoonnummer 0495537292
E-mail erwin.smeets@kpnmail.nl
Website www.stichtingdso.nl

Adres Leekushofstraat 19
Postcode 6002 CN
Plaats Weert

Adres Leekushofstraat 19
Postcode 6002 CN
Plaats Weert

Het bestuur bestaat momenteel uit 5 leden;

Rick Laurens Janse ; voorzitter

Erwin Smeets; secretaris

Mart Kneepkens; penningmeester

Colette Engelhart; bestuurslid

Peter Camp; bestuurslid

De voorzitter en de secretaris zijn, naast de voor deze functies gebruikelijke taken, in het bijzonder belast met de externe contacten.

De penningmeester voert de administratie en is belast met het financieel beleid.

De bestuursleden worden niet gehonoreerd.

De jaarstukken worden gecontroleerd door een door het bestuur aan te wijzen, niet aan DSO verbonden, deskundige, die voor zijn werkzaamheden eveneens niet wordt gehonoreerd.

Het uitgangspunt is dat de gang van zaken bij het zwemmen in onderling overleg door de vrijwilligers wordt bepaald. De begeleidende vrijwilliger bepaalt de aanpak bij het lesgeven aan de individuele deelnemer.

Bij het paardrijden wordt de gang van zaken bepaald door de leidinggevende vrijwilliger coördinator.

De afspraken welke vrijwilligers maken met betrekking tot de aanpak bij het zwemmen en paardrijden mogen niet afwijken van de relevante bepalingen in de beide van toepassing zijnde reglementen.

Indien de belangen van de deelnemers, de vrijwilligers of DSO daartoe aanleiding geven is het bestuur bevoegd bindende aanwijzingen te geven. Uitgaven dienen vooraf door het bestuur te worden goedgekeurd.

De vrijwilligers bij het zwemmen en paardrijden worden niet gehonoreerd.

Naar aanleiding van publicaties omtrent gebeurtenissen elders in den lande heeft het bestuur in 2011 besloten een vertrouwenspersoon te benoemen. Mevrouw Laura Indenkleef, die is verbonden aan Stichting Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg, heeft deze taak op zich genomen. Tot op heden is op haar geen beroep gedaan. Bij het aanstellen van de vertrouwenspersoon werd tegelijkertijd aan de vrijwilligers een reglement/gedragscode verstrekt.

Naar de mening van het bestuur dient DSO over een vermogen van € 12.000 à € 20.000 te beschikken.

Bij een dergelijk bedrag kunnen tegenvallers en periodieke bijzondere uitgaven (rolstoelen bij het zwemmen, speciale zadels bij het paardrijden e.d.) worden betaald zonder dat de continuïteit in gevaar komt.

Per 31 december 2020 beschikte DSO over een dergelijk eigen vermogen.

Donaties worden incidenteel en op niet voorspelbare momenten verkregen, zodat niet wordt gewerkt met een jaarlijks budget voor schenkingen.

De beschikbare middelen van DSO worden aangehouden in rekening-courant met ABN AMRO Bank en op een spaarrekening bij deze bank. Het is de penningmeester niet toegestaan middelen van DSO op een andere wijze te beleggen. Een beleggingsstatuut is dan ook overbodig.