Geslaagd Egeltelweekend met veel deelnemers

8 december 2018

Zoogdiervereniging

Elk jaar organiseert de Zoogdiervereniging samen met de Jaarrond Tuintelling het Egelweekend. Tijdens dit weekend roepen we iedereen op om hun egelwaarnemingen door te geven. Dit jaar hebben maar liefst 546 mensen deelgenomen aan het Egelweekend via de Jaarrond Tuintelling. Vorig jaar waren er 416 deelnemers.

Via de Jaarrond Tuintelling zijn 755 egeltellingen doorgegeven en 145 nultellingen. In Gelderland vonden de meeste egeltellingen plaats, met op de tweede plek Zuid-Holland.

Daarnaast werden 206 egeltellingen buiten de tuin doorgegeven via waarneming.nl en telmee.nl. In totaal zijn maar liefst 961 egeltellingen doorgegeven tijdens het Egelweekend. Dit is een nieuw record!

Egelpopulatie stabiel

Dit betekent echter niet automatisch dat het beter gaat met de egel dan andere jaren. Uit tellingen die de Zoogdiervereniging samen met Sovon organiseert, blijkt dat de egelpopulatie over de periode 1994-2017 stabiel is. De egelpopulatie laat doorgaans een afwisseling van goede en slechte jaren zien. De trend voor de laatste tien jaar laat een matige afname zien.

De eerste aanwijzingen voor 2018 waren gunstig, van verschillende kanten kwamen in het voorjaar meldingen dat men weer meer egels zag. Maar de lange droge periode deze zomer gooit roet in het eten.

Zo kwamen er meldingen van dode jongen, omdat de vrouwtjes door gebrek aan voedsel door de droogte niet voldoende melk kunnen produceren. De egels hebben het allemaal moeilijk om te overleven. Dat blijkt ook bij de egelopvang, die zitten allemaal vol met egels die het zonder hulp niet redden.

Blijf egels doorgeven

Bedankt tellers, voor jullie deelname!

Buiten je tuin

Egels op andere locaties kunnen worden doorgegeven via Telmee.nl en Waarneming.nl. Heeft u geen account? De Egelwerkgroep heeft een meldpunt gemaakt waar u de egelwaarneming kan invoeren.