Stichting Amici Almae Matris

Doelstelling:
De Stichting Amici Almae Matris werd in 1974 opgericht met als doel:

“Het ontwikkelen, bevorderen en instandhouden van activiteiten op wetenschappelijk, pedagogisch of cultureel gebied ten behoeve van de Katholieke Universitaire Instellingen in Nederland of in het Nederlands taalgebied van België, die niet door die instellingen kunnen worden gefinancierd.”

Het doel is sinds de oprichting van de Stichting onveranderd. Door de inkomsten verworven op basis van de aandelenportefeuille, kunnen de activiteiten die de Stichting conform haar doel steunt, op financiering rekenen. De evolutie in de waarde van de activa wordt bepaald, door de prestaties van de daar aan ten grondslag liggende aandelenportefeuille. Deze portefeuille, verkregen ten gevolge van een wilsbeschikking, lag in 1974 aan de basis van de oprichting van de Stichting.

Na goedkeuring van voorgestelde projecten, wordt de financiering nodig ter uitvoering vanuit de Stichting geschonken aan de betreffende instellingen. Jaarlijks wordt vervolgens door de projectuitvoerders gerapporteerd aan het Algemeen Bestuur van de Stichting over de realisaties van de projecten. Het hogervermelde Bureau volgt deze rapportering op ter voorbereiding voor het Algemeen Bestuur van de Stichting.

Naam Stichting Amici Almae Matris

Lid: De heer J.M.L. Vroom
Lid: Prof. Dr. T.J.M.R. Peeters

Werkzaamheden:
In lijn met het beschreven doel, worden door het Algemeen Bestuur van de Stichting jaarlijks een reeks projecten voorgedragen, geëvalueerd en goedgekeurd. De activiteiten van de te aanvaarden projecten moeten voldoen aan de doelstelling van de Stichting en zich daarom richten op wetenschappelijk, pedagogisch of cultureel gebied ten behoeve van de Katholieke Universitaire Instellingen in Nederland of het Nederlandse taalgebied van België, die niet door die instellingen kunnen worden gefinancierd.

Werven van fondsen:
De Stichting zal geen actief beleid voeren voor werving van fondsen. Het legaat uit 1974, die bestond uit een aandelenportefeuille, is de basis voor de continuïteit van de doelstelling van de Stichting.

Beheer en besteding van de fondsen:
De inkomsten voortvloeiende uit de aandelenportefeuille worden tot uitdrukking gebracht in de gevoerde administratie. Het bestuur zal, zoals hier boven is beschreven, de inkomsten beheren en conform de doelstelling van de Stichting, een besteding aan toekennen. De bestedingen kunnen zowel voortvloeien uit de jaarlijkse inkomsten als uit het vermogen.

In de schoot van het Algemeen Bestuur van de Stichting opereert een Bureau dat de ingediende projectaanvragen jaarlijks ter evaluatie voorbereidt voor het Algemeen Bestuur. Bij de voorbereiding worden de voorgestelde projecten geanalyseerd op basis van hun inhoudelijke doelstelling en werkplan, met het doel van de Stichting als referentiekader.

Het beleidsplan is in het verslagjaar 2019 bezien en ongewijzigd voor de komende 5 jaar vastgesteld conform 2016.

Er is geen beloningsbeleid en er worden geen vergoedingen of beloningen verstrekt.

In het verslagjaar 2022 verleende de Stichting voor € 5.826.225 aan subsidies. Voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut.

In het verslagjaar 2021 verleende de Stichting voor € 2.448.551 aan subsidies. Voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut.

In het verslagjaar 2020 verleende de Stichting voor € 928.500 aan subsidies. Voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut.

2019

In het verslagjaar 2019 verleende de Stichting voor € 1.939.000 aan subsidies. Voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut

In het verslagjaar 2018 verleende de Stichting voor € 1.080.000 aan subsidies. Voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut

In het verslagjaar 2017 verleende de Stichting voor
EUR 1.494.761 aan subsidies, voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut.

In het verslagjaar 2016 verleende de Stichting voor
EUR 728.500 aan subsidies, voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut

In het verslagjaar 2015 verleende de Stichting voor
EUR 793.500 aan subsidies, voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut

Aangezien er geen inkomsten zijn geweest in 2014 zijn er geen activiteiten met betrekking tot het verlenen van Subsidies geweest.

In het verslagjaar 2013 verleende de Stichting voor
EUR 500.000 aan subsidies, voornamelijk aan projecten en initiatieven voor de Katholieke Universiteit Leuven, Stichting Thomas More v/h Radboudstichting en het Nexus Instituut.

In verband met de financiële situatie in 2012 zijn er geen activiteiten met betrekking tot verlenen van Subsidies geweest.

KvK uittreksels