Stichting ALEDA Foundation

Het bevorderen van de zelfredzaamheid van kansarme jongeren in Afrika.

Naam Stichting ALEDA Foundation
Ook bekend als... ALEDA Foundation
Telefoonnummer 0343-420393
E-mail andr.van.oord@gmail.com
Website nvt

Adres Vermeerlaan 7
Postcode 3941CA
Plaats Doorn

Adres als boven

C.J.Beuving voorzitter
B.M.Dijkstra penningmeester
C. Griffioen
A.van Oord secretaris
C.J Schuurman - van Oord

De stichting geeft vorm en inhoud aan de doelstelling door:
a) het financieren van scholing en beroepsopleidingen; doelgroep is: jonge mensen individueel.
b) het ondersteunen van activiteiten - door schenking of leningen - van activiteiten gericht op het realiseren van structureel levensonderhoud; doelgroep: gezinnen.
De stichting werkt samen met lokale NGO's, plaatselijke committees of vertrouwenspersonen, die de selectie van leerlingen/studenten doet en zorg draagt voor begeleiding, sturing en controle.
De stichting gaat commitments aan voor langere periodes - zo mogelijk voor een volledige schooltijd of opleidingen
en zijn persoonsgebonden.
Na een leer- en ervaringsperiode van ca. 4 jaar met projecten in Zuid Afrika, Tanzania en Kenia, heeft het bestuur een aantal jaren terug besloten om toekomstige nieuwe projecten uitsluitend in Kenia te ondernemen.
Het vermogen van de stichting wordt opgebouwd door schenkingen van de initiatiefnemers en door giften van een kleine groep "verbondenen". Het vermogen wordt risico-mijdend belegd middels een spaarrekening.

Bestuursleden noch verbondenen ontvangen vergoedingen voor activiteiten tbv de stichting.

n 2020 heeft de stichting evenals in voorgaand jaar een drietal projecten ondersteund in Kenia. De projecten betreffen allen sponsoring van schoolfee's voor leerlingen/studenten. De intentie is langdurige support gedurende de totale leertijd; vanaf de middelbare school t/m/ een beroepsopleiding. Echter als gevolg van Covid-19 zijn in 2020 de scholen voor langere tijd gesloten geweest. Avondklok en reis-restricties zijn toegepast door de Keniaanse overheid. De economie is ingestort en vele mensen verloren hun baan. We hebben als stichting besloten om waar nodig support te leveren in de drie projecten in de meer basale levensbehoeften. Vergeleken met de oorspronkelijke verwachting [budget 2020] is als gevolg van de consequenties van Covid-19 in 2020 minder support geleverd in de vorm van bijdragen in de schoolgelden van de studenten in de verschillende programma's.
Voor 2021 verwachten we een voorzichtige voorzetting van het programma als het vaccinatieprogramma is verder is uitgerold. Echter een onzekere factor voor 2021 zijn de mogelijke consequenties op het programma in Kenia als gevolg van Corona.

2019

In 2019 heeft de stichting evenals in voorgaand jaar een drietal projecten ondersteund in Kenia. De projecten betreffen allen sponsoring van schoolfee's voor leerlingen/studenten. De intentie is langdurige support gedurende de totale leertijd; vanaf de middelbare school t/m/ een beroepsopleiding. In 2019 zijn een tiental studenten ondersteund.
Voor 2020 verwachten we voorzetting van het programma in dezelfde lijn als voorgaande jaren. Echter een onzekere factor voor 2020 zijn de mogelijke consequenties op het programma in Kenia als gevolg van Corona. Scholen gaan voor een bepaalde periode dicht.

In 2018 heeft de stichting evenals in voorgaand jaar een drietal projecten ondersteund in Kenia. De projecten betreffen allen sponsoring van schoolfee's voor leerlingen/studenten. De intentie is langdurige support gedurende de totale leertijd; vanaf de middelbare school t/m/ een beroepsopleiding. In 2018 zijn een tiental studenten ondersteund.

In 2017 heeft de stichting evenals in voorgaand jaar een drietal projecten ondersteund in Kenia. De projecten betreffen allen sponsoring van schoolfee's voor leerlingen/studenten. De intentie is langdurige support gedurende de totale leertijd; vanaf de middelbare school t/m/ een beroepsopleiding. In 2017 zijn een tiental studenten ondersteund.

De stichting heeft in 2016 nu drie projecten ondersteund in Kenia. De projecten betreffen allen sponsoring van schoolfee's voor leerlingen/studenten. De intentie is langdurige support gedurende de totale leertijd; vanaf de middelbare school t/m/ een beroepsopleiding.
In 2016 hebben 2 bestuursleden Kenia bezocht en gerapporteerd over bezoeken aan de projecten Maritim en Ganspro.Een bezoek aan de stichting "God Bless Your Home" staat op het programma voor 2018. Wel is persoonlijk kennis gemaakt met de directeur van GBYH -Kenia.

Zoals eerder besloten concentreert de stichting zich nu op projecten in Kenia. In 2015 is kennis gemaakt met de directie van een Keniase NGO die wordt ondersteunt door een Nl stichting. Besloten is om in 2016 te starten met een "pilotproject" tbv de stichting "God Bless You Homes"
Verder zijn de contacten met NGO Ganspro uitgebreid en sponsort ALEDA nu 7 jongelui voor een beroepsopleiding.
Via vertrouwenpersoon - continuering van bijdragen aan schoolgeld voor 3 kinderen uit een gezin.

Projecten in Zuid Afrika en Tanzania zijn afgerond. Het bestuur heeft besloten zich nu te blijven concentreren op Kenia.
Projecten Kenia - via partner Ganspro, district Mwingi; sponsoring schoolfee's van 5 jongelui voor diverse beroepsopleidingen. Via vertrouwenspersoon - continuering van bijdragen aan het schoolgeld uit een gezin, in het district Litein

2013.
Zuid Afrika - via partner SET ( Sizanani Education Trust): financiering van de beroepsopleiding van een jonge moeder uit het district Nqutu - Kwazulu Natal.
Tanzania - via partner Watoto Foundation: bijdrage voor het schoolgeld van een jongen tbv de secondary school.
Kenia - via partner Ganspro: a) bijdrage voor de opleiding van een verpleger; b) bijdrage aan de schoolfee's voor de secondary school voor 3 jongens; beide projecten in het district Mwingi.
Kenia - via vertrouwenspersoon; a) financiering schoolfee's voor de lagere privatschool van 3 kinderen uit een gezin; b) bijdrage aan het schoolgeld van een jongen voor de sec. school; beide projecten in het district Litein.

2012.
Zuid Afrika - via partner SET ( Sizanani Education Trust): financiering van beroepsopleiding van een jonge moeder uit het district Nqutu - Kwazulu Natal.
Tanzania - via partner Watoto Foundation: financiering van schoolgeld voor secondary school van twee jongens.
Kenia - via partner Ganspro: financiering van schoolfee's voor 3 jongens van sec. schoolopleiding uit het district Mwingi.
Kenia - via partner Ganspro: financiering van de beroeps-opleiding voor verpleger.
Kenia - via vertrouwenspersoon: financiering schoolfee's voor de lagere privatschool van 3 kinderen uit 1 gezin in het district Litein.Voor hetzelfde gezin een schenking en een lening tbv de koop van enkele kleine percelen grond om thee op te gaan verbouwen.

De stichting doet niet aan publieke en actieve fondswerving en is derhalve een vermogensfonds.
De inkomsten in 2022
- Rente Euro 5
Totale inkomsten Euro 5

De uitgaven in 2021 waren:
- Projecten Kenia Euro 8.605
- Reis en verblijf bezoek Euro 1.776
- Algemene kosten Euro 396
Totale uitgaven Euro 10.776

Bijdrage vanuit reserves Euro 10.771

Het budget voor 2023 is vergelijkbaar (qua aard en omvang) met 2022 . De bijdrage aan de projecten zal tevens op vergelijkbaar niveau zijn als voorgaande jaren.

De inkomsten in 2021
- Rente Euro 5
Totale inkomsten Euro 5

De uitgaven in 2021 waren:
- Projecten Kenia Euro 4.744
- Algemene kosten Euro 236
Totale uitgaven Euro 4.980

Bijdrage vanuit reserves Euro 4.975

Het budget voor 2022 is vergelijkbaar (qua aard en omvang) met 2021 en 2020. De bijdrage aan de projecten zal ca 2.500 hoger uitvallen dan in de voorgaande 2 jaren en vergelijkbaar zijn met het niveau 2019 en 2018.

De inkomsten in 2020
- Rente Euro 6
Totale inkomsten Euro 6
De uitgaven in 2020 waren:
- Projecten Kenia Euro 4.530
- Algemene kosten Euro 270
Totale uitgaven Euro 4.800

Bijdrage vanuit reserves Euro 4.794

Het budget voor 2021 is vergelijkbaar (qua aard en omvang) met 2020 en 2019.

2019

De inkomsten in 2019
- Rente Euro 7
Totale inkomsten Euro 7
De uitgaven in 2019 waren:
- Projecten Kenia Euro 6.012
- Algemene kosten Euro 183
Totale uitgaven Euro 6.195

Bijdrage vanuit reserves Euro 6,188

Het budget voor 2020 is vergelijkbaar (qua aard en omvang) met 2019.

De uitgaven in 2018 waren:
De inkomsten in 2018
- Rente Euro 15
Totale inkomsten Euro 15
De uitgaven in 2018 waren:
- Projecten Kenia Euro 7.344
- Algemene kosten Euro 180
Totale uitgaven Euro 7.524

Bijdrage vanuit reserves Euro 7.509

De inkomsen in 2017 waren:
- Rente Euro 134
Totale inkomsten Euro 134
De uitgaven in 2017 waren:
- Projecten Kenia Euro 5.394
- Algemene kosten Euro 201
Totale uitgaven Euro 5.595

Bijdrage vanuit reserves Euro 5.461

De uitgaven in 2016 waren:
Projecten Kenia euro 6.400,69
Reis en verblijf bezoek 3.000,00
Algemene kosten 200,08

De stichting is een vermogensfonds.
De uitgaven in 2015 waren:
Projecten Kenia euro 4.773,97
Algemene kosten 180,61

De stichting is een vermogensfonds.
De uitgaven in 2014 waren:
Afronding project SET Zuid Afrika euro 1.800,-
Projecten Kenia euro 4.294,-
Algemene kosten 145.12

De stichting is een vermogensfonds.
De uitgaven waren in 2013:
Projecten Kenia euro 3.495,-
Project Zuid Afrika 2.100,-
Project Tanzania 500,-
Algemene kosten 130,69

De stichting is een vermogensfonds.
De uitgaven in 2012 waren:
Projecten Kenia euro 4.339,96
Project Zuid Afrika 2.365,-